לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

בהשוואה של אני לעצמי אני מרוצה!



השוואות הן חלק בלתי נפרד מהחיים של רובנו. אנו משווים את עצמנו לאחרים, בין אם אנו מכירים אותם או לא, אנו משווים את עצמנו למה שהיינו רוצים להיות או מי שהיינו רוצים להיות ועוד ועוד השוואות..


לא מזמן ביקרתי חבר ותיק שהעלה סוגיה מעניינת. ביתו בת השלוש כבר מתחילה לדבר על מותגים, לכל השכנים סביבו יש ג`יפ ולו אין, והוא מתחיל לדאוג איך יוכל לחנך את ילדיו ללא התחרות הזו של השגיות חומרית. ניהלנו על העניין שיחה אמיתית וכנה על כל עניין סמלי הסטטוס וההשוואות שאנו עושים של עצמנו לאחרים, איך זה משפיע על חיינו ואיך זה מחלחל לדור הבא.

מקווה שהמאמר הבא יעזור לכם להתמודד עם ההשוואות האלה ואחרות.


אנו יכולים ללמוד הרבה מאוד על עצמנו כשאנו מבצעים את ההשוואות הללו, אך אנו גם יכולים לתקוע את עצמנו במקום ולהפוך את הרגלי ההשוואה שלנו להרסניים וכאלה אשר עוצרים אותנו מלהתפתח ולגדול.מהרגע שאנו מתחילים בקשרים חברתיים- בגיל צעיר מאוד, אנו מבצעים השוואות. השוואות של עצמנו לסביבה ולאחרים, איפה אני בהשוואה לאחר, איפה אני ביחס לנורמה, איפה אני ביחס לחברים שלי, לאנשים בגיל שלי וכדומה.
יש אנשים שנוטים לעשות יותר השוואות בחייהם, זה יכול להביא אותם לשאפתנות והצלחה- הרצון להידמות למישהו מוצלח יותר, מצליח יותר (בעינם כמובן)- אני רוצה להיות כמו מישהו אחר, אני מעריך מישהו במקצוע שלי ומתוך ההשוואה אליו אני מתקדם. יחד עם זאת השוואות יכולות גם למנוע מאיתנו להתקדם, השוואה יכולה להביא לתסכול מכיוון שאנו נמצאים במקום מסוים ורוצים להיות במקום אחר, בשלב אחר בחיים, שלב שבו מישהו אחר נמצא ואנו משווים את עצמנו אליו.

אנו עושים כל מני סוגי השוואות:

השוואה של אני לעצמי: השוואה שלי לעצמי היא השוואה שלי היום על פי תפישת המציאות הנוכחית שלי לעומת עצמי על פי הזיכרונות שלי או לפי אני אידיאלי שבנינו לעצמנו במחשבות. אני יכולה להסתכל על כמה התבגרתי, השתנתי, מה השגתי, איך התקדמתי כיום לעומת איך שהייתי בכל מני תקופות בעבר. השוואה כזו יכולה לעודד אותי, כי ניתן להתבונן במה שהשגנו, כמה צמחנו והשתנינו ומה השגנו, למדנו על עצמנו ובכלל ככל שהשנים עוברות. מצד שני יש אנשים שבהשוואה שלהם היום לעומת מה שהיו בעבר, נתקעים במה שלא הושג, בחלקים בחיים בהם הם מרגישים תקועים או שלא התקדמו. ימי הולדת הם מן יום כזה של חשבונות נפש והשוואות של מה עשינו בשנה החולפת לעומת מה תכננו ורצינו להשיג. ראש השנה ויום כיפור גם הם ימים שכאלה.

השוואה של אני ל"אני האידיאלי"- לעיתים אנו קובעים לעצמנו איזשהו אני אידיאלי של עצמנו, אנחנו בעתיד, אליו אנחנו רוצים להגיע. אנו שואפים אליו ולפעמים זה בסדר כי הוא מושך אותנו אל המטרות שלנו. אך לעיתים התסכול מאי הגעה אליו יכול להיות מונע, עוצר, וגם- כשיש אני אידיאלי שרוצים להגיע אליו- אנו מתמקדים בתוצאה הסופית ויכולים לפספס הרבה הזדמנויות שונות ואחרות, מונעים מעצמנו יצירתיות שסוטה מאותה הדרך אל האני האידיאלי שלנו. לכן, יש להיזהר בהשוואה לאני אידיאלי ואף רצוי להימנע ממנה. כמובן שיש לשאוף קדימה ולהגשים מטרות וחלומות, אך לא ע"י בניית אני אידיאלי שאליו לא נגיע- כי מעצם הגדרתו-אידיאלי, הסיכוי שנמלא את הפנטזיה הזו שבנינו סביב עצמנו אינה גדולה.

השוואה של אני לאחר: זה יכול להיות מישהו שאנחנו מכירים- חבר, אח, חבר לעבודה או מנהל, אנו יכולים להשוות את עצמנו גם לאנשים שאנו לא מכירים- דמות מוכרת, מפורסם, מישהו שהוא שם דבר בתחום בו אנו עוסקים, או אפילו דמות הרואית שאנו מעריצים ומעריכים והיינו רוצים להיות כמוה, או כמו מה שאנחנו חושבים שהיא.
השוואה של עצמנו לאחר יכולה ללמד אותנו על דרכי פעולה שאנחנו לא חשבנו עליהם, לתת לנו רעיונות שונים וחדשים על דברים שאנו גם רוצים להשיג. יחד עם זאת השוואה של עצמנו לאחרים יכולה גם לגרום לקנאה שיכולה להרוס אותנו.

השוואה של אחר לאחר: בהשוואה מסוג זה אנו משווים בין שני אנשים שהם לא אנחנו, בין שני חברים, בין אחים, בין בוס שלנו היום לבוס בעבר, בין בן הזוג שלנו כיום לאקס המיתולוגי שלנו וכדומה. בהשוואה כזו מביטים מתוך התפישה שלנו על כל אחד מהמושווים. אנו נמצאים לרוב בעמדת משקיף בהשוואה מסוג שכזה, אנו כביכול מתבוננים ומנתחים מהצד. השוואה כזו כשאנו צד משקיף ולא חלק מההשוואה יכולה ללמד אותנו על תורות התנהגות שונות ומאפשרת לנו בחירה של מה שאנחנו רוצים או לא רוצים לקחת מההשוואה הזו, אך היא הכי פחות רלוונטית לגבינו כי אנו לא מעורבים בה.

כשאנו משווים משהו למשהו יכולות להיות שתי תוצאות אפשריות- מהם הדברים הדומים-התאמה, ומהם הדברים השונים בין שני גורמי ההשוואה- הבדלה.

התאמה: ההתמקדות היא במה שדומה. התמקדות בזהה, או בדומה, תומכת בנו, בהחלטות שאנו לוקחים, כי זה דומה למשהו שאנו כבר מכירים, יודעים, מישהו כבר עשה את זה לפנינו...

הבדלה: השוואה ואי הסכמה על הדברים שמשווים. ההתמקדות היא בשונה, במה שאחר ולא תואם. הבדלה יכולה להיות קיצונית-שלילה מוחלטת וכוללת בהשוואה למשהו שיש או אין לנו, או למישהו אחר, או הבדלה במשהו אחד ספציפי או מספר דברים שמבדילים אותנו ממישהו אחר, במצבים מסוימים, או תכונות כלשהן.

מכיוון שהשוואות הן חלק בלתי נפרד מחיינו, ממליצה להשתמש בהן לטובתנו, ועל מנת לעזור לכם לעשות זאת להלן כמה שאלות שכדאי לכם לשאול את עצמכם כאשר אתם מבצעים השוואה:
- מה דומה ביני לבין מושא ההשוואה?
- מה שונה בנינו?
- מה הייתי רוצה לקחת לחיי מההשוואה הזו?
- מה הייתי רוצה לשנות בי על מנת להגיע לתוצאות הרצויות לי? מי כבר עשה זאת? מה הוא עשה ואני לא? מה הוא עשה ואני עשיתי? מה אני יכול ללמוד מהשוואה ביני לבין מי שעשה זו?
- בהשוואה שלי למי שהייתי- איך התקדמתי ומה השגתי? ובהשוואה למה שהייתי רוצה להיות- מה אני יכולה לעשות עוד כדי להיות שם?
- אם יש לך מושא להערצה כדאי לבדוק- מה אני מעריך ומעריץ באותו אדם? האם יש לי את התכונות שלו או אילו תכונות שיש לו הייתי רוצה?


בהשוואה שלי לעצמי בכל יום שעובר אני שונה, שלמה,
אוהבת ומקבלת את עצמי יותר, לומדת, צומחת,
עושה רק מה שנכון באותו הרגע בדיוק : )

המאמר פורסם גם כאן »

הילה קורן Master Practitioner בדמיון מודרך ו NLP. מנחה סדנאות להעצמה אישית, הגשמת מטרות, תהליכי מודעות ודמיון מודרך במסגרת אישית וקבוצתית, מעבירה הרצאות לקהילה במקומות שונים בארץ בנושא שיפור איכות החיים והעצמה אישית.

כל המאמרים של הילה קורן- מעבר לכל דמיון:

דמיון מודרך, NLP, ומה שבינהם

דמיון מודרך, NLP, ומה שב

מהי הנחיה בדמיון מודרך ו NLP, מי יכול להעזר בסוג הנחיות אלה ומה ניתן להפיק מהן.» מאת הילה קורן

NLP - שינוי שמתחיל בחושים

NLP - שינוי שמתחיל בחושי

אנו קולטים את העולם דרך החושים שלנו, זה כבר ידוע, אבל מה זה באמת אומר ואיך אנחנו יכולים לשפר את התקשורת שלנו ואת תפישת העולם שלנו בעזרת החושים?...» מאת הילה קורן

NLP - שינוי שמתחיל בחושים

NLP - שינוי שמתחיל בחושים

» מאת הילה קורן

אז מה זה בכלל NLP?...

אז מה זה בכלל NLP?...

NLP, גישה טיפולית אשר משתמשת בשפתו של המונחה על מנת להגיע אל הלא מודע שלו ולהביא אותו לשינויים הרצויים לו, איך זה קורה? הנה טעימה...כלי מדהים להעצמה אישית- מוזמנים להתנסות : )» מאת הילה קורן

אז מה זה בכלל NLP?...

אז מה זה בכלל NLP?...

» מאת הילה קורן

שיתוף חברים
עם : הילה קורן